Monday, September 21, 2009

SALAM LEBARAN AIDILFITRI

Salam Lebaran yang mulia
20 sept 09 , 1 syawal 1430H , ahad
Tentatif pada pagi syawal yg mulia spt biasa adalah menziarahi kubur arwah atuk,nyang n arwak pakngah.Itu sdh menjadi perkara wajib d setiap pg raya.Dlm perjlnn ke kubur,telinga disajikan dgn siran radio & berkumandang suara2 merdu DJ radio n Lagu2 yg enak(ade rse mcm kuah kcang x??).ehe..ttbe,terfikir sesuatu..

TUGAS
mcm mne agaknye bila kita terpaksa beraya di perantauan, di pejabat, beraya bersama tugas2 yg mndatang dan tanggunjawab yg tlh di amnahkan??. Mcm DJ radio,da mmg tugas dieorg begitu even hari raya pun terpksa bertugas untuk menghiburkan & mneyebarkn informasi kpd masyarakat.Msti dieorg pg2 minta maaf kt ayah & bonda serta family tercinta,jamah sedikit ketupat n bergegas ke tempat mnecari rezeki.huh!pengorbanan di hari raya.Aku sgt respect mereka.Korang mmg jiwa kental beb!. Belum lg utk tugas2 yg lain mcm askar, polis , pelajar2.Alhmdullilah selama akku hidup 20thn aku blum prnah lg tidak berasa seronok di pagi syawal.1 hari bersama keluarga tercinta menyambut keindahan pagi syawal.Syukur.selagi dapat merasa,nikmati n enjoy da emotions..huhu..hargai mereka2 ini kerana disebalik kesibukan & melaksanakn amanah yg dipertanggungjawbkn,ia mberi sesuatu kpd kita semua.

HARGAI
Bila aku melangkah kaki ke tanah perkuburan,bibir ku tidak lekang dri mensedekahkn Al-Fatihah kepda semua ahli kubur.Hati akn rasa sayu.Menginsafkan diri sendiri & sentiasa mengingati kematian.Bila pula giliran aku??Bukan utk meminta,ttp ini adalah salah satu cara utk aku muhasabah diri sendiri & merasa betapa amal ibadah aku didunia ni cukup ke utk aku mnghadap DIA??.Melihat org sekeliling melawat mereka yg disayangi yg telah pergi bertemu Si Pencipta.Dtg dgn doa agr dicucuri roh si arwah & diberkati oleh Nya. Dgn hati yang redha dgn pemergian org yg disayangi membuatkn aku merasa mereka sgt kuat mnghadapi ujian Allah ni.Respect mereka.lg2 bila kehilangan org yg paling rapat n paling syang dlm hidup.Ini membuatkan aku lebih bersyukur dgn ape yg aku ada sekarang & lebih mnghargai mereka yang aku sayang dlm hidupku.SAYANG MEREKA.

Rasanya tak tercoret lagi kata2 @ ucapan di JENDELA HATI ini sempena HARI RAYA AIDILFITRI.Dengan rasa rendah diri aku nk ucapkan kata2 maaf yang tulus ikhlas dari diri ini kepada mereka yang mengenali diri ini.Keluarga tercinta, sahabat handai yang disayangi, masyarakat sekeliling yg dihormati. Jika ada terkasar bahasa,tersinggng perasaan, terlebih sudah!!uhu, terkurang..Harap dimaafi.

No comments: